Recensie | Het ritme van Ramses

Recensie | Het ritme van Ramses

Ramses kan super goed dansen. 1,2… 3, 4! 5, 6…7, 8! Van zodra hij de klanken van de clave hoort, voel hij zijn billen bewegen. Hij heeft echt gevoel voor ritme.
Maar zijn mama’s kunnen geen van de twee dansen. Op school ziet hij dat zijn vrienden hun talenten van hun ouders hebben. Hij vraagt zich af hoe hij aan zijn ritmegevoel komt. In ‘Het ritme van Ramses’ ontdekken we met veel nadruk op rijm, ritme en dans het geheim achter Ramses’ danstalent.

Wanneer Ramses over dans en ritme spreekt, worden we meegezogen in een dromerig spel van roze wolken, sprankelende sterren en rozenblaadjes die de pagina’s vullen. De illustraties, getekend door D’Avellonne van Dijk, wisselen elkaar af qua vorm: close-ups, paginagrote beelden of enkele sequenties na elkaar. Hierdoor kruip je helemaal mee in het hoofd van Ramses. Het verhaal is verrassend en werkelijk uniek in de reeks inclusieve kinderboeken die tot nu toe zijn gepubliceerd, namelijk door de aanwezigheid van twee zwarte mama’s. Het zijn vrouwen, mensen van kleur én leden van de LHBTIQ+ gemeenschap die een prominente rol vullen in dit verhaal en daarmee ook representatie biedt aan groepen die over het algemeen ondervertegenwoordigd worden in kinderboeken.

Voor veel lesbische mama’s is een representatief boek over een familievriend als papa enorm lastig te vinden. Daarom besloot auteur van het boek, Femke van Oorsouw dit thema zelf te verwerken tot een prentenboek. In de eerste plaats voor haar zoontje Ramses, die later wellicht ook vragen zal hebben over vaders. Hoewel dat nu niet het geval is, wilde ze hem en nog veel andere jonge kinderen een oorsprongsverhaal schenken. Daar is de werkelijk in geslaagd.

Een leuk verhaal en aanrader voor de kleinste tot grootste dansliefhebbers 🕺🏽💃🏾💃🏼👯‍♂️

Terug naar blog

Sinterklaasbloeken die wij wel willen lezen